Innowacje Pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne
Innowacja pedagogiczna w potocznym rozumieniu jest określana jako pewnego rodzaju ulepszanie, wprowadzanie nowych rozwiązań,.
Specyfikę innowacji pedagogicznej zdefiniował W. Okoń: "Innowacją pedagogiczną jest zmiana struktury systemu szkolnego (dydaktycznego, wychowawczego) jako całości lub struktury ważnych jego składników – w celu wprowadzenia ulepszeń o charakterze wymiernym. Składniki te obejmują m.in.: nauczycieli, uczniów, programy i podręczniki, wyposażenie zakładów wychowawczych, środki masowego przekazu i środowisko wychowawcze".
Współczesna szkoła zmienia się dynamicznie, a umiejętność dostosowania się do niej to dziś priorytet dla kadry pedagogicznej.
Co to jest innowacja pedagogiczna?
Działalność innowacyjna nauczyciela to nowatorstwo pedagogiczne oparte na jego inwencji twórczej i kreatywności. Za nowatorskie możemy uznać działania, które są nowością w kulturze organizacyjnej danej szkoły lub placówki, wykraczają poza zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej czy odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby uczniów.
Jakie mogą być innowacje?
- programowe
- organizacyjne
- metodyczne
- mieszane (np. organizacyjno-metodyczne)
Czego mogą dotyczyć innowacje pedagogiczne?
- programów nauczania
- metod nauczania
- metod oceniania uczniów
- doskonalenia nauczycieli
- rozwiązywania problemów wychowawczych
- sposobów organizowania klasy, lekcji i szkoły
- sposobów kontaktu między uczniami, między uczniami a nauczycielami czy między nauczycielami a rodzicami
- sposobów oceny jakości pracy szkoły
Niżej umieszczamy innowacje pedagogiczne realizowane w szkole w roku szkolnym 2023/2024
Wkrótce pierwsze relacje